Het Wijveld demonstreert een nieuw business model voor landbouwbedrijven in een stedelijke omgeving

Het Wijveld is een intiatief dat is opgestart in 2008, en is een mooi Belgisch voorbeeld van ‘community based agriculture’. Het is een interessant model dat consumenten rechtstreeks weet te verbinden met hun voedsel en ook de tussenhandel weet te elimineren.

De basis van het idee berust bij een engagement tussen de landbouwer en een kritisch aantal lokale klanten: de landbouwer produceert een voldoende volume en diversiteit aan groenten en fruit voor de leden van de gemeenschap. Hij zorgt voor een wekelijkse aflevering van lokaal- en biologisch geteelde groenten.

De consument op zijn beurt betaalt éénmalig lidgeld voor een heel jaar, gebaseerd op zijn familiesamenstelling. Ongeveer wekelijks krijgen leden een email met de huidige status van de teelt, het teeltplan, het werk dat nog verricht moet worden, groenten die klaar zijn voor oogst, oogstinstructies enz…

Wijveld is zeker niet het enige voorbeeld van een gemeenschapsboerderij in België. de stichter van het Wijveld ‘Michel Van Poucke’ was geïnspireerd door een initiatief van tom Troonbeeckx genaamd ‘open veld‘ in Leuven.

Deze manier van landbouw ontsluit meerdere voordelen:

1) Ecologie:

De landbouwgrond is dicht bij de mensen die uiteindelijk de oogst consumeren. Er zijn geen tussenpersonen, geen onnodige kilometers, verpakking, bewaring, … En zonder het te vergeten: groenten en fruit zijn geteelt op een biologische manier.

2) Sociaal:

De akker wordt letterlijk een sociaal trefpunt voor kinderen en buurtbewoners van naburige woonwijken. Mensen treffen er elkaar tijdens het weekend en organiseren er zelfs een pick-nick.

3) Educatie:

Heel wat mensen begrijpen opnieuw waar hun voedsel precies vandaan komt. Gezien consumenten infeite leden zijn, en het akkerland vaak bezoeken, krijgen ze inzicht in het groeiproces, de verschillende soorten, en weten ze opnieuw siezoensgroenten te waarderen. Mede dankzij het internet beginnen mensen aan de hand van de oogst ook goeie recepten met elkaar uit te wisselen.

4) Economisch

Verse en biologische groenten en fruit hoeven niet noodzakelijk duur te zijn. Mensen met elkaar in contact brengen via een platform zoals dit voorkomt overbodige kosten die verband houden met tussenhandel en transport. De landbouwer op zijn beurt kan zich ten volle concentreren op zijn teelt en hoeft geen stress te hebben over de zakelijke aspecten en prijsschommelingen.

5) Maatschappelijk

Consumenten zijn mede-verantwoordelijk voor de oogst en de risico’s en voordelen die eraan verbonden zijn. Ze hebben inspraak en participeren mee in het voornaamste werk. Bovendien plukken ze mee de vruchten van een zeer brede diversiteit aan groenten, fruit, maar ook kruiden en bloemen.  Vandaag wordt er op het Wijveld meer dan 40 verschillende soorten gekweekt.

http://wijveld.skynetblogs.be/

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>